Varme ombord. Dieselvarmer eller elektrisk oppvarming.

Nå som høsten har satt inn, må vi få på plass et skikkelig varmesystem i vårt tilfelle i form av dieselvarmer.

 

Vi hadde tre alternativer:

  1. Elektrisk oppvarming i form av vifteovner eller vannbårent system med El kjele. El utelukker seg selv med tanke på tilgangen til strøm. Mange havner er kun utstyrt med 10 Ah sikring noe som ikke er nok til å varme en 50 fots båt.
  2. Dieselvarmer, luftvarmer er genialt, men har noen bakdeler. Båten varmes raskt opp og man får et tørt og godt inneklima, men de er ikke lydløse, man høre susen fra vifta. Dette er på ingen måte sjenerende og man vender seg raskt til denne lyden. I vårt tilfelle er bakdelen det at skulle varmeren stoppe i løpet av natten blir det raskt kaldt. Varmeren har ikke noe restvarme. Hadde vi ikke bodd om bord hadde dette vært en soleklar løsning.
  3. Dieselvarmer, vannvarmer. Vannbårendt system. I en nyinnstalasjon vil det være lettere å trekke slanger rundt til radiatorer enn rør til en luftvarmer. Vannvarme er tregt å det er det som gjør systemet så flott. Når vannet først har nådd rett temperatur kreves det lite energi for å holde temperaturen og skulle varmeren stoppe iløpet av natten. Vil det ta lengre tid for vannet å bli kaldt slik at man slipper å våkne i en iskald båt. Et medie som vann bruker lang tid på oppvarming vil bruke tilsvarende lang tid på avkjøling. Dette gir derfor en veldig stabil løsning med få temperatur svingninger.

 

Av de tre alternativene nevnt ovenfor har vi valgt å gå for to av dem.

Vår båt har allerede installert luftvarmer. Denne er på 2 Kw og er derfor ubrukelig som primær varmekilde, så vi har nå bestilt en 14 Kw vannvarmer som skal fungere som primærvarmekilde og luftvarmeren vil fungere som ekstravarmer og back up. Nåværende luftvarmer begynner å bli gammel så denne kommer til å bli byttet ut med en på 4 Kw Dieselvarmer. Vi vil installere Alde radiatorer i alle rom og lugarer. På badene vil det bli installer konvektor med vifte, og i resten av båten vil det bli installert konvensjonelle konvektorer uten vifte. Vi kommer selvfølgelig til å lage et skikkelig innlegg om installasjonen. Det fine med denne løsningen er at vi har alltid en back up og skulle vi reise fra båten en helg kan luftvarmeren varme båten raskt opp.

Disclaimer: Alle meninger og kunnskap som deles på denne siden må tas som råd og vi kan ikke holdes ansvarlig. Copyright: Livet på skeive 2018.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *