Flush gjennomføringer. Montert med epoxy

Når Shanty lå på land byttet vi alle gjennomføringer. Hun hadde primært bronsegjennomføringer, men det var også noen i plast og noen i messing.

 

Vi satt inn nye kompositt gjennomføringer. Det mange i havna stusset på var at valget falt på flush modellen og det at vi valgte å lime de inn med epoxy.

 

Så hvorfor gjorde vi disse valgene?

Det er 3 grunner til at valget falt på flush modellen:

1. Jeg har stor tro på at hver lille 0,1 knop teller. Og det gjør det vis man skal seile langt.

2. Det er ingen ting som stikker utenfor skroget som kan gnage mot fjell eller henge seg opp.

3. Lett og pusse og stoffe. Man kan bare kjøre pussemaskinen rett over når det er tid for nytt bunnstoff.

 

Hvorfor ikke Tec7 eller Sika?

Jeg elsker og jobbe med epoxy, men det var ikke hovedgrunnen til at vi valgte dette. Leverandøren av gjennomføringene vi kjøpte anbefaler epoxy og mener dette gir best vedheft, min erfaring med epoxy gjorde at vi følte dette var det mest robuste alternativet. Selv om man sliper ut litt av skroget, for å gi plass til gjennomføringen så vil faktisk skroget bli sterkere rund gjennomføringen enn det var tidligere. Dette er fordi epoxy limer betydelig bedre enn polyester og vinylester som blir brukt som bindemiddel i de fleste skrog.

 

 

 

En liten oppskrift på hvordan vi limte inn gjennomføringer: 

 

1.Hullene var på plass så det var bare å slipe konkaviteten i skroge.

Det er viktig at flensen på ventilen kommer litt innen for selve skroget. Slik at det er plass til lim hele veien mellom gjennomføring og skrog. Vanligvis borer man ut gjennomføringer, men siden vi skulle slipe. Valgte jeg og la gjennomføringen stå. På den måten unngikk jeg og fylle båten med pussestøv. Den gamle gjennomføringen hindrer også lammelskiven på vinkelsliperen i å grave seg for mye inn i skroget.

2. liming av gjennomføringer.

Når vi limet inn gjennomføringene så brukte vi epoxy med tilsatsmateriale. som vi smurte på selve flensen på gjennomføringen. Mens jeg holdt ute skrudde Øyvind på mutteren til det begynte å tyte epoxy. Ikke skru til det stopper. Da blir det for lite lim mellom skrog og gjennomføring. Deretter tok jeg en sparkel og jevnet ut overskuddet. Når epoxyen var herdet pusset vi lett over, for en gjevnt overflate.

3. Innvendig.

 

Skru av mutteren og legge tettningsmasse rund før man skrur på mutteren igjen. Jeg legger også litt tettningsmasse på gjengene for å låse mutteren. Dette er ikke for å tette, men for at mutteren skal ha en jevnt flate å ligge i mot.

4. krage.

Jeg legger også et lag med tettningsmasse under kragen, slik at dette tar opp ujevnhetene i skroget. Husk å kontroller lengden på gjennomføringen før du setter på denne. Ikke vær gjerrig på tettningsmassen på gjengene.

5. Ventil.

Skru deretter ventilen og kragen ned samtidig. Handmakt holder. Skru deretter slangestussen ned med en god klatt tettningsmasse.

6. Ferdig resultat:

Ferdig resultat.

 

Et par tips:

Tettningsmasse må alltid påføres på utvendige gjenger. Påfører du på innvendige gjenger vil dette bli trykket inn i ventilen og ventilen vil bli ubrukelig.

Aceton fungerer dårlig til å fjerne Silicon rester. Bruker du aceton til og avfette med må du være sikker på at du har fjernet alle rester av gammelt lim.

Slanger er lettere å sette på vis du varmer de først, man kan også bruke litt såpe innvendig i slangen.

Bruk alltid doble syrefaste slangeklemmer.

 

Og forresten de i havna som stusset på valget vårt, skal nå gjøre det samme 🙂

 

Legg gjerne igjen en kommentar vis du har noen synspunkter eller lurer på noe.

 

2 tanker om “Flush gjennomføringer. Montert med epoxy

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *