Enda en ny båt ? Det har seg sånn at livet på svai ikke er det letteste med hund, uten slepejolle.

Vi kan ikke bare hive Yas over ripa og be ham om å svømme i land for å gjøre sitt. Det skal være sagt at han hadde vel gjort nettopp det, om han ble bedt om det.

Uansett vi må ha en slepejolle. Vi ønsker å lage targa med daviter til Shanty og da er det ønskelig med en lett slepejolle, men med fast bunn. I disse dager har jo rib med aluminiums skrog virkelig gjort sitt inntog. Etter en tur på Sjøen for alle var vi solgt på konseptet, men vi har ikke nødvendigvis valgt en produsent. Jeg tenkte derfor å gjøre en liten sammenligning av de modellene vi føler er mest aktuelle for oss. Har vi glemt en modell eller produsent er det fint hvis dere gir oss beskjed.

En av de store årsakene til valget av aluminium er vekten og styrken. Skulle vi klare å gi den skikkelig juling kan det alltid sveises.

Vi er rimelig kresne og har derfor satt opp 8 punkter av betydning.

Lett i vekt.

Fast skrog ( Rib ) ( Aluminium ) med dobbel bunn.

Rundt 10 fot eller 3 meter om du vil.

Integrerte løfteører i skroget. Ikke pålimt i pontongen.

Avtagbare tofter. Vi har konkludert med at styrekonsoll tar for mye plass og det er derfor ikke ønskelig.

Sveiste pontonger.

Gjennomgående god kvalitet.

Smarte og praktiske løsninger.

Kort sagt så hadde en ålreit 10 foter med 9,9 hadde vært strålende.

De alternativene vi har kommet frem til så langt er:

Zar Mini 10 dl. Oppgitt pris 27 060 ink Mva

Highfield CL 310. Oppgitt pris 24 200 ink Mva.

Prisen er oppgitt pris fra vår lokale forhandler. Standard båt uten motor eller ekstra utstyr.

Franske Zodiac 300 Aluminium. Denne fant jeg lite informasjon på i Norge og den er derfor ikke med i sammenligningen. Jeg fant heller ikke en med dobbel bunn.

Vi står da igjen med Highfield og ZAR.

Highfield bygger sine båter i Kina, det gjør også ZAR. Higfield er australsk og Zar er italiensk.

Highfield CL 310

Lenge: 10 fot / 310 cm.
Vekt:  60 Kg.
Sveiste eller limte pontonger:  Sveiste pontonger.
Integrerte løfteører:  Ja.
Luftkammer: 3 STK.
Tofter / Handtak:  En avtagbar tofte. Toften sitter i et fastlimt feste.
Generelt kvalitets inntrykk:  Godt. Litt mer ettergiv i dørken enn på Zar.
Smarte løsninger: Trekkesnor fra baug til akterende for trekking av bensinslange. Stort stuerom i baugen i en høyde som gir god sitteplass.

Pris:  24 200 ink Mva. Pris oppgitt av Stokken Marina

ZAR 10 DL

Lenge: 10 Fot / 300 cm.
Vekt:  67 Kg.
Sveiste eller limte pontonger:  Sveiste pontonger.
Integrerte løfteører:  Ja.
Luftkammer:  4 STK.
Tofter / Handtak:  En avtagbar tofte. Her kan toften skyves frem og tilbake.
Generelt kvalitets inntrykk: Inntrykket er godt, men om mulig synes vi Zar ser noen billigere ut. Dette er på grunn av fargevalg og det italienske flagget i baugen.
Smarte Løsninger: Trekkesnor fra baug til akterende for trekking av bensin slange. Egen luke i baugen for fortøyningsline og anker. Stuerommet har to trinn noe som gjør ilandstigningen enklere.

Pris:  27 060 ink Mva. Pris oppgitt av Vallø Båt

Oppsummering:

Highfield fremstår som mer kjent og et tryggere valg, men og her er det et stort men. Zar har fire luftkammere, noe vi anser som en stor trygghet, mot Highfield sine 3. Zar har også overtrykksventiler i pontongene og større plass ved bunnpluggen i dørken, slik at det er lettere å øse jolla. På Highfield sin utgave fremstår toften bedre festet, men man mister muligheten til å flytte på den. Festeringer og løftebeslag er tilnærmet likt. Zar kan skilte med dobbelt håndtak i baugen.

Konklusjon:

Her er det få ting som skiller. Ser man bort fra at ZAR har et ekstra luftkammer, sitter man igjen med hva man liker. Vi tviler ikke på at begge båtene er av god byggekvalitet. Vi liker Zar sine dobble håndtak i baugen og tryggheten flere luftkammer gir, Men og her er det et stort men. Highfield er et mer kjent merke for oss, noe som gir mer trygghet ved handel. Highfield har også forsterkede løfteører noe Zar ikke har i tillegg er Highfield ca 3000,- kroner billigere. Er det verd å betale 3000,- kroner for et ekstra luftkammer. Vi få gruble videre å se hvem vi velger.

Dette var de tørre fakta og våre tanker, nå gjenstår det bare å se hvordan jollene oppleves på vannet.

Ansvars fraskrivelse:

Meninger i denne artikkelen er kun våre egne og vi kan ikke stå for innhentede priser og fakta. Du må alltid sjekke med din lokale forhandler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *