Isolasjon i fritidsbåt

Når vi snakker om isolasjon, må vi først ta en liten prat om varme og varme i båt.

 

Varme ledes på tre måter:

 

Termisk konduksjon. Overføringsvarme, to objekter som berører hverandre.

 

Termisk konveksjon. Overføring av varme i gass og vesker.

 

Termisk stråling. Lys, innfrarøde-stråler og solen.

 

En ideel isolasjon treffer alle punktene over. Dette er dessverre vanskelig med den begrensede isolasjons dybden som det er plass til i båt. Så fremt man ikke skal isolere solen ute, kommer man lengst ved å fokusere på konduksjon og konveksjon.

I båt er det også viktig med en type isolasjon som ikke trekker fukt, Både med tanke på visuelle fuktskader, men mest på grunn av mugg og bakterier. Det er ikke alltid man har en pustende flate mot isolasjonen og det er derfor viktig at isolasjonen ikke viderefører for eksempel kondens fra skroget videre til treverket i interiøret. I Shanty må vi isolere tett noen steder, altså uten en diffusjons åpen flate, og andre steder kan vi isolere med en pustende overflate på en side.

Ikke pustende løsning i styrhus.
Pustende løsning på skrogsider.

Vi skal pusse opp store deler av interiøret i Shanty og derfor kan vi like gjerne isolere når panelene skal av. Vi har sett på mange forskjellige typer av isolasjon som mineral ull, stein ull, isopor, neopren, aluminiumsfilm ( reflektiv isolasjon), cellegummi og mange flere. Den kandidaten som vi anser som mest gunstig er cellegummi.

Båteiere jeg prater med har sett mye på denne 3-5mm aluminiumsisolasjonen, hvor produsentene lover at 3-5 mm av deres aluminiumsfolie skal ha samme u-verdi som 10-15 cm med mineral ull. Generelt sett er dette en isolasjonstype med liten effekt i båt, siden denne typen isolasjon har best effekt mot termisk stråling og alene så er ikke dette god nok isolasjon. Øyvind fant en artikkel fra Danmark hvor de bygget to like hus side om side, hvor det ene huset hadde aluminiumsfilm med luftspalte på hver side og et hus hadde mineral ull med samme u-verdi som aluminiumsfilmen. Studien endte med at produsenten av aluminumsfilmen nektet og frigi sine resultater. De regnet på isolasjonene ved et Danskt universitet og konklusjonen var at aluminiumsfilmen ikke holdt hva den lovet og at man endte opp med dårligere isolasjonsevne til en langt høyere pris.

Link til den danske artikkelen: Resultater fra test af omdiskuteret isoleringsmateriale holdes hemmelige.

 

Cellegummi:

Bildet er lånt fra www.makitech.no

 

Det jeg synes virker mest lovende er Cellegummi. Dette er et brannhemmende produkt med lukket cellestruktur som kommer i forskjellige tykkelser. Det leder ikke fukt og kan limes rett på skrog og treverk. Det er både lyd og termisk isolerende.  Cellegummi bygger litt mer, men ved for eksempel skrogisolasjon inn mot en lugar spiller det liten rolle om isolasjonen er 5 eller 20mm tykk. Man kan eksempelvis lime Cellegummi direkte på skroget og deretter lime skrogbekledningen utenpå cellegummien. Cellegummi er mest brukt som isolasjonsmateriale på rørinstallasjoner innen industrien og må derfor tilfredsstille strenge brannkrav, noe som er en stor fordel ved bruk i båt. Cellegummi kan også fås med en reflektiv side slik at den hindrer noe strålingsvarme. Den er også tilnærmet diffusjonstett, slik at den ikke leder fukt grunnet sine lukkede celler. Cellegummi brukes også innvendig på skutesider i skip hvor man ønsker isolasjon, men vil unngå kondens.

 

Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet vis du har forslag til andre løsninger eller lurer på noe.

 

 

 

 

 

2 tanker om “Isolasjon i fritidsbåt

  1. Hei Ole Martin☺

    Cellegummi er «overlegent» når det kommer til isolasjon, både av kulde og varme når kondens er en viktig faktor. Husk at du får cellegummi i mange tykkelser/dimensjoner og i flere forskjellige brannklasser. Til å skjøte cellegummi kant i kant bruker du enten Armaflex lim eller Armaflex tape. Jeg foretrekker limet. Man får også Armaflex plater med ferdig limet kant. Drar da bare av beskyttelsestapen før de presses sammen. Jeg foretrekker det vanlige limet. Sitter mye bedre.

    Cellegummi er relativt dyrt, men til isolasjon i båt mener jeg det er verdt det.

    Armaflex er nok den dyreste varianten av cellegummi. Finnes nok en annen produsent som er rimeligere. Jeg har brukt Paroc tidligere, og det var rimeligere.

    Lykke til!

    Kim☺

    1. Takk for masse nyttig informasjon Kim. Jeg har gått grundig gjennom sidene til flere av produsentene og smørelim kontra ferdig limsjikt er å foretrekke. Armeflex og Glava har gode kandidater. Ekstrakostnaden sparer man fort inn i forhold til fyringskostnader.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *